Kolhydrater består av olika sockermolekyler. När dessa intas höjs ditt blodsocker och hormonet insulin frisätts för att sänka blodsockret. Ju högre blodsocker du får, desto mer sötsugen blir du.

Kolhydrater är alltså bröd, potatis, ris, pasta och såklart allt med socker och spannmål. Allt det där goda som man kan bli SUGEN på.

Vi människor är alla olika och vi har olika starkt sötsug.
En del kan äta något sött och sedan vara nöjda, medan andra inte kan sluta äta om man väl börjat äta något sött eller något med mycket kolhydrater.

Kanske funkar det för dig att äta långsamma kolhydrater med ett lågt GI som tex fullkornsprodukter.

Om du fortfarande upplever ett sug kan du prova att ytterligare minska eller utesluta ditt intag av kolhydrater.

Du kanske behöver ta bort de uppenbara kolhydraterna som bröd, ris, pasta, potatis och såklart allt med socker och spannmål.

Nästa steg är att se över resten av din kost. Äter du andra kolhydratrika livsmedel som ger dig ett sötsug? Frukt?

Finns det något annat som gör dig sugen?
1. Är du törstig?
2. Vad är det för känslor du har när du är sötsugen?
Är du trött?
Är det något som oroar dig som du behöver ta tag i?
Behöver du stilla dina tankar?
Ladda ner min guidade övning “Lugna djupa andetag” HÄR.
3. Borsta dina tänder för att få en annan smak i munnen.

Må så gott!

×

Kundvagn