YOGA

Medicinsk Yoga

Medicinsk Yoga är en lugn, meditativ yogaform. Rörelserna är enkla och långsamma och alla kan vara med och göra dom på sitt sätt. Vi sitter mycket och ligger en del. Vi använder oss utav olika fokus, där andetaget är det viktigaste. Dessa fokus har vi för att styra vårt sinne och dess tankar dit vi vill, istället för att tankarna styr oss. Du kan förvänta dig att du kommer komma ner i varv, komma ner i din kropp istället för att vara uppe i ditt huvud i dina tankar. Du får möjlighet att känna efter inåt i din kropp, vara här och nu och bli medveten om vad som pågår i din kropp. Yogan syftar också till att öka ditt energiflöde för att öka din kropps egna självläkning. Detta är en stund för dig att bara vara.

Jag är utbildad genom MediYoga institutet i Göteborg. MediYogans mission är att genom forskning och klinisk utvärdering skapa en reglerad och kvalitetssäkrad yogaform för svensk hälso- och sjukvård. Mycket inspiration har hämtats från kundaliniyoga likväl som ayurveda, den mångtusenåriga läkekonsten samt med komponenter från traditionell kinesisk medicin. Allt förpackat och strukturerat för att kunna utföras i terapeutiskt syfte. MediYoga är utvecklad under kliniskt och terapeutiskt arbete med människor på flera hundra svenska arbetsplatser sedan 1997. Detta yogiska system är också utvecklat utifrån resultaten av hundratals vetenskapliga studier över hela världen på olika former av yoga, bland dem ett växande antal svenska studier.

Kärnan i MediYoga är att skapa ökad balans fysiskt, mentalt och emotionellt.

Medicinsk Yoga på ditt företag?
Enstaka yogapass 1 tim 1500 kr ex moms och reseersättning.

Hatha Yoga

Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Genom att träna kroppen vill man i hathayoga nå sinnet och närmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande.

Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. Hathayogans mjuka, fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer. Positionerna kombineras med andningsövningar (pranayama) och olika meditationstekniker för att uppnå balans mellan kropp och sinne.

Hathayoga passar utmärkt när du vill ge dig själv en lugnare fysisk klass. Utöva hathayoga om du vill ha en skön blandning av enkla andningsövningar, meditation, stärkande och stretchande positioner, fritt från prestation.

Yin Yoga

Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att ge sig hän och släppa taget för att stilla kropp och sinne. Genom att balansera yin, vila och yang, aktivitet, i livet i stort ökar vårt välbefinnande.

Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionerna en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

 

Yinyoga passar alla. Med hjälp av t ex filtar och kuddar kan du anpassa positionerna efter dina egna förutsättningar. När du har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.

 

×
×

Kundvagn